Czy silnik krokowy może z powodzeniem zastąpić serwonapęd? Odpowiedź może wydawać się oczywista: Nie. Krokówka nie sprosta wymaganiom aplikacji o dużej dynamice, zgubi kroki, nie da nam informacji, w jakiej jest pozycji. Niezaprzeczalnie tak zachowuje się większość napędów krokowych. Nie wszyscy jeszcze zdają sobie sprawę, że na rynku są rozwiązania, które stanowią hybrydę silnika krokowego i serwosilnika, które w pewnych zakresach są doskonałą alternatywą dla popularnych serw.

Kilka słów o klasycznych napędach krokowych

Konstrukcja tradycyjnych krokówek jest bardzo prosta, poza silnikiem nie zawierają enkodera, kontrolera czy drivera, nie mają funkcji sprzężenia zwrotnego, zużywają dużo energii, bo zawsze pracują z maksymalną mocą. Sprawia to, że klasyczne silniki krokowe najlepiej sprawdzają się w aplikacjach, które nie wymagają dużych prędkości i dużych przyspieszeń, często w prostych maszynach CNC, przy pracy na osiach nastawczych. Największą zaletą tych rozwiązań jest ich niska cena. Jednak poza niskim kosztem produkcji i zakupu, silniki krokowe starej generacji nie wytrzymują konkurencji z serwosilnikami.

Wśród specjalistów branży budowy maszyn czasami jeszcze pokutuje przekonanie, że serwonapęd zawsze będzie lepszy od krokówki. W rezultacie projekty bywają “przewymiarowane” – parametry są zbyt duże w stosunku do potrzeb.

Remedium na wady krokówek

Kilka lat temu wspomniany stereotyp o wyższości serw nad krokówkami postanowiła obalić duńska firma JVL – producent zarówno silników krokowych, jak i serwosilników. Zdecydowali o opracowaniu zaawansowanego technologicznie, zintegrowanego rozwiązania, łączącego w sobie cechy obu rodzajów silników, a jednocześnie przystępnego cenowo.

W rezultacie powstała seria zintegrowanych silników krokowych ServoStep, która znalazła się w sprzedaży dwa lata temu i wciąż podbija rynek. Szczególnie ceniona jest przez konstruktorów, integratorów i końcowych odbiorców maszyn, którzy cenią innowacyjność, prostotę montażu, sterowania i użytkowania.

Zintegrowane silniki krokowe ServoStep

Czym charakteryzuje się seria ServoStep?

Silniki JVL ServoStep to napędy składające się z silnika krokowego, czujnika Halla, elektroniki oraz enkodera, które wspólnie tworzą zamkniętą, kompaktową jednostkę. Sterownik, driver oraz moduł sieciowy również zamontowane są wewnątrz silnika. Zintegrowane napędy krokowe JVL mają zakres momentu obrotowego od 0,36 do 25 Nm i rozmiar kołnierza od 43 mm do 110 mm. Charakteryzują się bardzo wysoką rozdzielczością – aż do 409600 kroków na obrót. To efektywna kosztowo alternatywa dla serwonapędów, w aplikacjach, w których nie jest wymagana bardzo duża dynamika pracy.

Budowa silnika JVL ServoStep

 

Wybór silników serii ServoStep oznacza dla użytkownika również dużo lepszą ochronę przed zakłóceniami elektrycznymi ze względu na brak jakichkolwiek przewodów pomiędzy silnikiem a sterownikiem.

Ciekawostką jest, że funkcja bezpieczeństwa STO (Safety Torque Off), charakterystyczna dla serwonapędów, jest również opcją w silnikach ServoStep.

Dodatkowo, innowacyjne krokówki JVL współpracują ze wszystkimi dostępnymi interfejsami, a dzięki wbudowanemu nanoPLC, można do nich wgrać dowolną logikę. Switch natomiast umożliwia  przechodzenie ze sterowaniem od silnika do silnika.

Więcej o zintegrowanych silnikach krokowych serii ServoStep w zakładce Produkty .