Coboty mogą pracować bezpiecznie w dowolnej przestrzeni, zarówno w pobliżu ludzi, jak i samodzielnie, odizolowane od człowieka. Technologia i wydajność robotów współpracujących jest zadowalająca. Nie znaczy to jednak, że nie można jej ulepszyć. Prezentujemy kilka sposobów na zastosowanie siłowników liniowych w celu poprawy funkcjonalności już pracujących urządzeń.
Zautomatyzowana paletyzacja: siłownik jako podnośnik ramienia robota
Czasami nawet robot potrzebuje dodatkowej ręki. Coboty (a także roboty niewspółpracujące), które dokładnie i szybko układają, sortują i przekierowują, są idealne do precyzyjnego umieszczania komponentów w wybranym miejscu. Zautomatyzowana maszyna do paletyzacji wykorzystuje ramię robota do układania pudeł na palecie. Nie wydaje się to skomplikowane, ale bywa tak, że waga przedmiotów lub zasięg, który powinien osiągnąć robot stają się zbyt duże. W takiej sytuacji pozostaje zakupić większego robota, co oznacza wysokie koszty. Można też zastanowić się nad użyciem siłownika, który wspomoże robota w nowych zadaniach.
Rozmiar siłownika, który ma za zadanie podnosić ramię cobota zależy od dwóch kluczowych czynników: ciężaru podnoszonego obiektu oraz długości wysięgu (mierzonej od podstawy siłownika). Im większy ciężar i im większy zasięg (nazywa się to „momentem obciążenia”), tym bardziej wytrzymały musi być siłownik. Ważnym czynnikiem jest również waga robota. Zamontowany na siłowniku cobot wykonuje trzy oddzielne ruchy: wybiera obiekt, podnosi go i odkłada na paletę. Tempo pracy w magazynie jest szybkie, więc i ruchy cobota muszą być szybkie i dokładne.
Seria beztłoczyskowych modułów liniowych B3 charakteryzuje się mechaniczną sztywnością i zdolnością wspierania ramienia robota nawet przy największych momentach obciążenia. Moduł musi wytrzymać duży moment gnący i zapobiegać spadaniu ładunku. Hamulec dodany do systemu zapewni, że nawet przy utracie zasilania zapobiegniemy spadaniu ładunku.
Siłownik jest wyposażony w obracający się o 180 stopni wózek, który jest napędzany przez nasz opatentowany system łożyskowy „V-Wedge” i prowadzony przez bieżnie łożyskowe. Jest sztywno połączony z siłownikiem i został specjalnie zaprojektowany, aby zwiększyć możliwości w zakresie momentu obciążenia.
Siłowniki tej serii mogą przenosić obciążenia do 35,7 kN, mają zakres do 4547 mm, w zależności od dobranej śruby i osiągają prędkość do 1524 mm/s. Opisana aplikacja wykorzystuje produkt katalogowy, bez specjalnego mocowania lub innych dodanych funkcji, co skraca czas doboru, produkcji i montażu.
Tam i z powrotem: rozszerzenie horyzontalnego zasięgu robota
Analogicznie do wyżej opisanej aplikacji, przy użyciu innego typu siłownika można zwiększyć możliwości robota również w konfiguracji poziomej. Pod robotem umieszczono siłownik na stabilnej platformie. Nie przedłużając ramienia robota, osiągnięto płynny i precyzyjny ruch w przód i w tył. Cobot przemieszcza się w poziomie z jednej strony przenośnika na drugą. Siłownik serii TRS z profilowaną szyną zapewnia poszerzony zasięg oraz wymagane siły do podnoszenia ładunku (do 6,0 kN), a także odpowiednią prędkość. Obudowa siłownika jest całkowicie zamknięta, aby zapobiegać przedostawaniu się zanieczyszczeń, co pomaga zapewnić płynną pracę przez lata.
Zdalnie sterowany… kontener wysyłkowy?
Kiedy twój statek przypłynie, jak długo będziesz musiał czekać na jego rozładunek? Kontenerowce mogą czekać w porcie tygodniami, zanim dojdzie do rozładunku. To oczywiście ma ogromny wpływ na łańcuch dostaw. Coraz bardziej odczuwalne stają się również niedobory kadrowe, spowodowane pandemią COVID-19. Gdy brakuje pracowników, jedno z rozwiązań służących do rozładunku ponad 10-metrowych kontenerów przypomina koncepcją zdalne sterowanie zabawkowymi ciężarówkami. W przypadku pojazdu transportującego kontenery duży siłownik tworzy mechanizm kierowniczy.
Zamontowany pod kontenerem siłownik RSA porusza kołami w przód i w tył, zapewniając precyzyjne sterowanie. Siłownik elektryczny może być zasilany z akumulatora i jest całkowicie niezawodny. Jest prostszy w instalacji i obsłudze od układu hydraulicznego, który wymagałby jednostki napędowej, płynu hydraulicznego, węży itp. Operator po prostu steruje kontenerem po żądanej ścieżce za pomocą ręcznego panelu sterowania. Może też wstępnie zaprogramować trasy i dodać technologię zapobiegania awariom. Siłownik działa więc w tym przypadku jak pojazd autonomiczny.
„Podwójne nożyce” z siłowników jako oprzyrządowanie końca ramienia robota
Oprzyrządowanie końca ramienia robota często wymaga zastosowania chwytaków lub przyssawek. To typowe elementy służące do przenoszenia przedmiotów przez roboty. Alternatywą dla tych sposobów może być konstrukcja z dwoma wózkami oparta na beztłoczyskowych modułach pasowych lub śrubowych, np. serii MXB lub B3W. Oba wózki są sztywno przymocowane – do pasa lub do śruby. Poruszają się jednak w przeciwnych kierunkach. Zaczynają razem, oddalają się od siebie w tym samym tempie, a następnie wracają w tym samym tempie.
Dużą zaletą tej konstrukcji jest fakt, że jest ona napędzana pojedynczym serwomotorem, co zmniejsza koszt i wagę rozwiązania z siłownikiem. Taki projekt sprawdziłby się z pewnością w zastosowaniach wymagających przenoszenia opakowań, otwierania i zamykania np. drzwi lub toreb, środkowania paczek do transportu, tak aby zawsze trafiały w to samo miejsce. Napęd śrubowy pozwoli na wydajną pracę systemów wymagających większych sił, natomiast system napędzany paskiem może osiągać większe prędkości.
Oryginalny artykuł pochodzi z bloga Tolomatic i można go znaleźć pod adresem: https://tinyurl.com/hkx7nt73